Thursday, September 9, 2010

Behind The Scene Part 1 : The making of biskut raya


Salam semua. Pak cik simpan mohor pon dah bagitaw secara rasminya, kite raya hari Jumaat dan cara pak cik tu cakap lambat2 sgt suprise la. Oleh kerana dah nk raya dan nama pon aku nie anak perempuan, sulung plak tu terpaksa lah membanting tulang pat kerat nie siapkan segala kuih muih dgn bantuan adik-adik. Ahh sebenarnya bukan kuih je...cat umah, angkat lemari, peti sejuk, tukar langsir sume aku yang buat T_T. Konsep keje kat umah aku nie, kakak dulu kena buat then adik2 ikut. #&#*^@@????! Tapi tak pe...aku kan kakak...


shortbread cookies

Nak buatnya tak susah, masuk 2 cawan tepung, 1 cup mentega, 1/2 cawan gula dan esen vanila. Gaul je semua. Bakar sampai hangus.Kahkahkah. *ini gurau. Bakar sampai kekuningan, angkat dan tabur gula ising. dan biskut nie resepi turun menurun atuk belah ayah yang asal dari scotland. korang percaya?peduli apa aku.
dadah.eh.eh...dadih

nie lagi la mudah.Sape tak reti buat aku lempang lajulaju!dah namanya pempuan sedikit sebanyak kena la taw jugak. Ko belaja tinggi patbelas tingkat pon kalo tak reti serba sedikit tak guna beb. Aku org kampung, kasar2 aku pon reti lah jugak setakat nak rebus air tu.hahaha

oke.oke.berbalik kepada dadah tadi.eh dadih tadi *aku tak high oke. ko beli dadih kat kedai suka ati lah ko nak perisa ape. Mangga, keladi, coklat, vanila...sume ada. Didihkan 3 liter air dgn 1 tin susu cair. Gula secukup rasa. Bila dah mendidih, tutup api, sambil kacau masukkan dadih perisa suka ati korang tu sekali dgn gula plastik kecik dalam bungkusan dadih tu. Kacau dan kemudian masukkan dalam bekas kecik2 tu. Siap. Masuk dalam peti sejuk utk kekal sedap!

dalam pada buat biskut raya tu teringin plak aku nak makan bubur mekdi. Tapi malas pulak nak keluar. Keluar kompem abis beratus hengget!Jadi dgn susah payah aku pun masak la bubur. Bubur nie seswai la utk kita si bujang nie. Senang je kot!

Rebus ayam. Dah masak keluarkan. Air rebusan tu buat masak bubur plak. Masukkan beras yang dibersihkan. 1 pot beras, taruk 3 liter air. Masuk air sikit-sikit sampai nasik jadi bubur! Dekat2 nak jadi bubur masukkan halia sesuka ati korang la byk mana. Masukkan stok ayam maggi 1 kiub atau yang cair tu pon boleh. Masuk garam sesuka ati. Siap!

Masukkan ayam, minyak bijan, bawang goreng dan cili. hambik ko, sebijik bubur mekdi!

dan.dan.aku nak cerita sikit. ade ke patut baju kurung aku siap kain nya aje. Bajunya ntah ke mana. kata tukang jahat tu.eh tukang jahit tu, baju tak sempat siap.!!! Buat lawak ke hape ???Dia ingat aku bole pakai kain baju kurung je..Cilake nie..cilake. Rosak mood raya aku.!


2 komen:

Azwandy Bin Muhamad said...

Salam...

Nak nasi dagang..hehe...

Lurunna said...

hahaha...tetibe teringat kita makan tgh2 foyer tu...gila cool.. :)