Tuesday, July 26, 2011

Lempeng dan Kari Ayam

Hari nie aku bangun terlewat sikit...pukul 8 baru menceceh bangun. Agak lewat sebenarnya untuk anak dara cam aku nie..gahhhh! Kalau duduk rumah papa of coz kena sepak dah, bila duduk rumah kat Kubang Kerian nie, tak de orang nak kejutkan... ye lah umi bangun bersiap terus pi kerja, tak de masanya nak kejut aku segala...kekadang dia masuk gak bilik aku pagi-pagi masa aku tengah enak berbungkus dalam comforter, masuk tutup aircond TT___TT, mula-mula tak perasan lagi, tapi bila tetibe.eh kenapa panas sangat nie sampai berpeluh-peluh. Mimpi buruk ke? baru sedar rupanya umi dah off aircond, kesedaran timbul lalu bangun mandi. Dan kekadang dia masuk dengan memberi 1001 satu pesanan. Umiku sayang..masa tengah tidur cakap je la apa pun confirm aku iyakan aje...

"Angah nanti bangun...blablablabla..."- pesan umi (yang depan je aku dapat tangkap..grrrr)

"Emmmm...." - aku separa sedar

"Pastu...blablabla.......jangan lupa...blablabla...." -pesan umi lagi

"Emmmmmmmm......" - iyakan je...iyakan je 

Bila aku bangun, dengan kadar segera aku mesej dia tanya apa yang dia pesan tadi sebab aku dah lupa kononnya lah. Bangun pagi biasalah, buat sarapan untuk Artikah, sebelum hantar dia ke sekolah jam 11.45 am, kena pastikan perut dia kenyang dulu. Pagi tadi malas nak pikir panjang so buat burger je la untuk dia. Makanlah engkau dik, akak tak larat nak masak gempak-gempak pepagi nie. 

Bila sudah hantar dia ke sekolah baru ada angin sikit nak masak, nak tak nak kena masak jugak sebab Ashikin balik sekolah lunch dan kemudian ke kelas tambahan. Kakak mithali gitu..hakhakhak. Masak tak yah meriah-meriah, asal kenyang dan sedap dimakan je. Tengahari tadi aku masak lempeng dengan kari ayam. 


Asalnya nak buat roti jala. Tapi tak sempat nak menjala sebab acuan tak de. Pastry nozzle plak adik aku amik bawak pegi shah alam. So berangan je la nak menjala. Sudahnya jadi lempeng, tak kesahlah janji sedap.  Malam, hilang mood dah nak masak...aneh sungguh aku nie...hahahaha. Makan je la apa yang ada adik-adik oii... kalau lapar kan kita main campak-campak ler pape dalam kuali, mana taw jadi ayam kfc ke apa ke...hakhak.

0 komen: