Friday, February 11, 2011

Ampunkan aku

Perkara yang aku cuba belajar setiap hari dan sentiasa akan belajar sampai mati adalah belajar untuk sabar. Kadang-kadang ada perkara yang melampaui batas yang buat aku terduduk dan menangis. ada kata yang menghiris hati. Tapi aku biarkan saja..telan semuanya dengan kesabaran.

Beringatlah... kita sentiasa berdepan dengan pilihan. untuk buat orang suka atau benci. Untuk sedih atau gembira. Aku terima pandangan semua pihak, yang baik aku guna yang buruk aku jadikan sandaran. Sedar tak sedar, ada hati yang terluka. Tapi luka dihati kebanyakkannya atas pilihan individu sendiri.

Percayalah..setiap dari kita terluka, kecewa dan marah atas pilihan sendiri. Kenapa terima sesuatu perkara dengan mengharapkan semuanya akan baik saja.? Persoalkan diri sendiri, adakah kita cukup baik untuk tuduh orang jahat ada buruk perangainya. Adakah kita terlalu sempurna untuk melihat kelemahan dalam diri insan lain. Dan jangan sesekali letakkan syarat untuk hidup sempurna. Kita bukan hidup di syurga untuk mengharapkan kesempurnaan. Jangan hidup berlandaskan dogengan peribadi. 

Nasihat aku kepada diri sendiri adalah perbanyakkan sabar dalam diri. Tiada insan yang sempurna jadi terimalah mereka seadanya. Kita hidup untuk diduga... syukurlah dengan nyawa yang diberi...jangan mengeluh bila diberi dugaan dan ujian. Bila kita sedar dengan kematian, kita tidak akan ada masa untuk membenci sesiapa. Aku pon manusia biasa yang punyai rasa, tapi manfaatkan sepenuhnya iman di dada. Berkali-kali aku nasihat pada diri sendiri, jangan pernah membenci, tamatkan sengketa, jangan biarkan malam berlalu tanpa kata maaf. 

Maafkan aku andai ada salah silap. Ampunkan aku jika kematian menjemputku sebelum keluarnya kata maafku. Aku takut untuk menanggung dosa sesama manusia, yang hanya manusia saja bisa maafkan. Kepada kenalan, sahabat handai. ampunkan salah silap aku.



0 komen: